Calon PKR Belaga?

Pengumuman rasmi nama calon-calon PKR seluruh negeri Sarawak akan diumumkan oleh Ketua Umum PKR Dato Sri Anwar Ibrahim esok hari. Namun Belagakini meramalkan kemungkinan Calon PKR di Belaga adalah saudara Ali Basah. En.Ali Basah adalah seorang peguam yang amat dikenali di seluruh negeri Sarawak dan di daerah kelahirannya di Belaga.Belagakini akan menyingkap secara ekslusif  latar belakang peguam kelahiran daerah Belaga ini apabila pengumuman rasmi oleh Ketua Umum esok.

22 Responses to “Calon PKR Belaga?”

  1. tingang balui Says:

    Harap pengundi-pengundi akan memilih wakil yang sesuai dan berani membawa masalah yang mereka hadapi khasnya di DUN N.57 Belaga kepada pihak atasan.Rakyat Belaga telah banyak berkorban demi kemajuan Negeri Sarawak,Tetapi rakyat Belaga masih mundur dan ketinggalan jika dibandingkan kawasan lain di Sarawak.

  2. lejo kayok Says:

    Mohon smua rkyt belaga agar berani mbuat perubahan kali ini. Jika benar Ali Basah @ Basah yg diplh jd wkl pkr di belaga, tolonglah beri undi pd beliau. Cuba buat perubahan di belaga. Jangan tmakan umpanan kata kata asap koyan 2 u yg mgatakan mslh di belaga sudah bjaya diselesaikan smua. Dr berita yg didengar dr asap pd hari jumaat ini smua ketua kpg akan dipanggil meeting di uma juman asap koyan bkenaan hal rumah. Cerita yg didengar adalah krjaan tdk mbayar harga rumah asal di balui dulu dgn harga pnuh sbaliknya separuh saja. Jangan bimbang dan takut mberi undi kpd wakil Pr di belaga.

  3. lejo kayok Says:

    Belum apa apa asap koyan 2u telah menyerang peribadi orang yg digelarnya Ali Baba. Siapa dia maksudkan?? Adakah Ali Basah anak Taman Basah dia maksudkan??? Jangan cakap main mulut saja Asap Koyan 2u. Apa yg awak tulis amat berat?? Adakah itu betul? Jd mcm mana yb yb yg awak amat puja itu, sempurna sgtkah? Kenapa skrg dah pandai pun dia minum? Itu kalau kita nak sentuh peribadi seseorang. Jd minta asap koyan 2u jangan suka hati menuduh sesuatu yg belum pasti.

    • belagakini Says:

      Seburuk,sejahat dan sehodph manapun nama seseorang, janganlah dihinakan. Kalau nama kita cantik, bersyukurlah…mengejek dan mempermain-mainkan nama orang lain adalah perbutan yang kurang sopan. Asapkoyan2u ….insaflah, umur anda baru setahun jagung, darah baru setampuk pinang. Kepada pembaca sekalian, belagakini tidak akan terheret dengan tulisan menghina nama orang seperti dilakukan Asapkoyan 2u. Ini orang mahukan kita ikut rentak dia yang kurang memahami sopan santun budaya Belaga. Dan jika benar beliau buat begitni atas arahan YB kita di Belaga. Malanglah kita ada pemimpin yang mempraktik politik adu domba.

  4. Padan Ulae Says:

    Let us count on the true prophet that brings the message of justice and peace to all those who believe in the power of the Almighty. This is democracy and we Belaga people are people who believe that God has given us the territory and we are the ‘land keepers’. It is not legal, not fair, no adat, no maruah, no sense of being a human and not a christian if you start to attack your democratic opponent personally. We are both fighting for the rights and the good of Belaga people…whoever win should ‘jangan cakap dan janji kosong tetapi buat lah yang sewajarnya kepada pengundi’. Yang maju dan mundur adalah orang kita juga bukan orang dari tempat lain. So dear friends be more a christian lah than just be a blogger. Ingat: Anda akan tuai apa yang anda tanam dalam beberapa hari lagi.

  5. Lebui Says:

    Betul tu belaga kini. Jika pun kita tdk myukai seseorang itu jangan mgelarkan mereka dgn nama yg bukan nama mereka. Stiap kita ada nama masing2 yg diberi olh orgtua kita. Jd tolong hormati hak privasi seseorang. Asap Koyan 2u awak sepatutnya bangga ada seorang peguam yg asal dr belaga jika tdk silap dialah lawyer terawal dr kws kita belaga, selepas dia barulah bberapa org muncul. Apapun dakyah kempen asap koyan 2u, minta smua rakan2 yg kerap melayari blog belaga kini ini, sila kabarkan kpd org tua, sdara mara di kpg sg asap dan sluruh kws belaga, supaya mberi undi kpd calon pkatan rakyat di belaga. Jangan tidak. Sampaikanlah bberapa isu yg patut dan betul knapa rkyat belaga plu mnolak wkl rkyat skrg ini. Berubahlah rkyat demi keadilan.

  6. nowmaica Says:

    Hello Belagaian,

    Kalau En. Ali Basah yang akan jadi calon Parti PKR atau PR biarlah dia faham apa yang kita inginkan, dan berjuanglah mati-matian untuk kita semua, isu pembalakan kayu berleluasa, perladangan sawit yg tak terkawal, isu hak milik tanah – NCR, isu infrastruktur, isu berkaitan dengan pelajaran, isu kesihatan dan isu di hulu dan hilir Bakun harus dibawa ke pihak atasan untuk diselesaikan, kita tak mahu PRS di Belaga atau pun atau PBB (BN); Kembalikan hak orang belaga kepada mereka jangan terus dianiaya.
    nowmaica maju Ali Basah. eeet…nowmaica….kekerai koda.

  7. Teliap2 Says:

    Salam damai…
    Jujur, saya sgt inginkan pembaharuan di belaga……., cuma saya ada sedikit berat hati dengan calon PKR. Jika lah benar Ali Basah di calonkan, sia tidak pasti sejauh mana kredibilitinya dan capacitynya boleh mempengaruh para pengundi.

    Apakah dia calon terbaik utk PKR? saya serba salah, namun saya hanya mampu berdoa saja buat masa ini dgn harapan ada miracle dari TUHAN di saat2 akhir.

    • belagakini Says:

      Tidak salah bagi pembaca semua meragukan keupayaan calon kita, tapi tidak salah juga kita memberi peluang kepada beliau membuktikan kemampuannya. Untuk mengaitkan bahawa calon pkr ini sebagai tidak tepat dan tidak sesuai adalah kurang bijak jika kita tidak mencadangkan calon alternatif yang lain. Maka namakan calon yang anda rasa berkelayakan??

  8. man0k_kuLuk Says:

    salam sejahtera bt semua….
    >saya masih muda lg utk bercerita pasal pilihanraya ni..tp ini lah yg sya rasa kan selama sy menanti usia 21thn utk mendaftar di SPR..
    -sy juga salah sorong daripada warga belaga ttp menetap d tempat lain skrg…tp akan balik tym pilihan raya nnt…
    -berkaiatan dgn pilihan raya yg bakal menjelang tidak lama lagi..siapa pun calon yg bakal berdiri…
    -kita mohon mereka jgn la pandai bt janji manis…tym nak pilihan raya wa…mcm2 dia(calon)cakap…itu-ini lah…bila raykat minta ini-itu…dia jwb ok2…
    -bila dia dah menang(tamat pilihan raya)…janji2 dia dulu..dah x ingat lg…jgn kan btg hidung dia…tapak kaki dia pun kita x jmpa…
    =jadi…kepada rakyat belaga yg bakal mengundi…jgn salah pilih…xserik2 ke di tipu?jangan lah terpedaya kali ini…bt lah pilihan yg tepat…sma2 lah kita membuat perubahan kepada belaga,….xsalah klu kita bg peluang utk parti lain membuat perubahan d daerah kita…x lama,5TAHUN jer…klu rasa xda kemajuaan kita pilaih yang lain lagi d tahun yg mendatang….
    -sy akan membuat pilihan yg tepat utk piliharaya yg pertama sy thn ini…
    -nengayet bareng…ilo urip alen sayu…

    • belagakini Says:

      Lebih seribu orang atau 11% pengundi muda dibawah 29 tahun akan mengundi buat kali pertama tahun 2011 ini, di N.57 Belaga. Saya yakin golongan muda ini lebih rasional menentukan pilihan mereka. Mereka juga telah banyak berjalan dan menjelajah ke seluruh malaysia. Jadi tidak sukar untuk menilai baik dan buruknya kerajaan yang ada sekarang.

  9. Lebui Says:

    Kpd saudara teliap… kita belum lagi beri peluang kpd beliau, mana kita tahu, apapun kita harus mberi peluang kpd beliau dulu… slps itu barulah kita tahu… apatah lagi akhir akhr ini telah byk promosi dibuat olh asap koyan 2u buat bn yg mlampau-lampau seolah-olah di belaga skrg mslh tlh dislsaikan semua. Kalau nak dikorek dan dibangkitkan 1 persatu mslh itu, 1 hari tk cukup utk kita bahaskan. Jd utk rnungan kita smua, kita ambil pkara basic tapi amat ptg buat kita di asap, sbg contoh bekalan air. KENAPA AIR KITA DI ASAP MASIH LAGI DI TAKUK LAMA MCM DR MULA KITA PINDAH JUGA….. AIR YG MCM AIR SUSU…. BUKAN BOHONG NI…. SELALU. KITA NAK MASAK PUN…. SEMADI SAJA…. itu ayat ayat biasa digunakan olh org asap. Sebab tk tahu mana nak dptkan air bersih lagi. Jd mahu tdk mahu kita jerang juga air itu. Apabila mandi mcm air laut, melekit di badan, entah…. entah mslh air ini kot punca org di asap ada yg sakit kdg2 ada yg mgejut pgi….. Bukan menuduhlah tapi mungkin …… kalau btahun tahun air mcm itulah kita ambil memang tdk mustahil….. Jadi kpd org belaga, jgnlah ragu-ragu utk beri peluang kpd calon lain yg bukan bn…..

  10. Lejo Danum Says:

    try ur best…
    perjuangkan hak2 kita yg telah ‘dirogol’…
    hidup kan semangat lakek Dian…seorang pahlawan ORANG ULU yg tiada banding nya….leburkan pengkhianat2 bangsa..mari sama2 kita memberi ‘KEMERDEKAAN DI BELAGA”….wlpun malaysia dah merdeka ttp kemerdekaan yg kita cari di daerah Belaga yg kita sayangi masih seperti di negara2 yg belum pun merdeka…APA KEJADAH NYA ITU…
    kita manusia yg tahu menilai baik buruk kejadian2 yg menimpa kita di daerah ini….
    Perjuangan belum selesai…Justeru, sama-samalah kita berganding bahu…

    Sahabat2 semua, kita anak muda punya kekuatan dan semangat juang yg tinggi…punya keinginan dan kehendak yang kuat. Ayuhhhh… mari sama2 kita satukan suara, padukan tenaga, untuk digembleng sehebat2 nya, demi ‘membebaskan’ BELAGA yG telah sekian lama ‘terbelenggu’!

    hinan..taman..doh..lakek..anak..uku…so… u sedia neh kelok ye??

  11. akang Says:

    Secara jujur saya pernah dengar nama lawyer ali basah, tetapi tak pernah bersua muka denganya, dengar-dengar dulu dia ada kaitan dengan BN sebagai peguambela mereka adakah ini benar, dan juga adakah benar beliau mahu mengubah nasib belaga atau satu permainan politik BN di belaga sahaja. saya akan mengundi di belaga dan akan balik untuk melaksanakan tggjawab saya kepada negara. adakah calon seperti kenneth adan dan abun sui ada peluang untuk berdiri kali ini? saya ada tengok pekara itu dalam kenyahbadeng.blogspot.com. sila jawap persoalan di atas?

    • belagakini Says:

      Saya mengambil tanggungjawab untuk memberi penerangan kepada persoalan anda.
      1. Semua kita rakyat belaga selama 47 tahun ini adalah penyokong BN dan kita menyokong atas harapan BN dan Taib akan bantu kita. Tapi bila kita benar-benar faham apa BN buat, maka tidak salah kita bertindak meninggalkan mereka. Justeru samalah kesnya dengan saudara Ali Basah yang pernah menjadi lawyer yang membantu calon BN pada tahun 2006. Namun orang yang dikatakan YB paling baik pun tak akan mampu membantu kita di Belaga. Selagi ada Taib.

      2. Pencalonan Saudara Ali Basah bukan sandiwara politik, beliau adalah calon yang dirasakan paling mampu menumbangkan BN di Belaga. Secara peribadi beliau pernah ditawarkan 2 kali sebagai calon untuk mewakili BN di Belaga dalam beberapa pilihanraya yang lepas. Namun beliau menolak. Tapi kali ini, saya difahamkan bahawa beliau dan rakan-rakan dalam PR yang lain berikrar untuk mengembalikan hak-hak kaum peribumi sarawak.

      3. Untuk pilihanraya tahun 2011 ini, PKR telah memuktamatkan calonnya, saya boleh katakan hampir pasti saudara Ali Basah lah calon yang mewakili PR. Namun PKR amat bertuah kerana disokong oleh saudara Kenneth Adan Silek dan saudara Abun Sui Anyit. Mereka-mereka ini adalah individu-individu yang amat berjaya dalam bidang masing-masing. Peluang untuk mereka pada pilihanraya mendatang amat cerah. Politik PKR bukan politik perkauman. Parti ini untuk semua kaum. Semoga jawapan saya ini dapat memuaskan hati anda. selamat berjuang.

  12. Lebui Says:

    sediak nah anih ……… lejo danum. Nunok ikak kah au sediakkah??? Au kak bara men dahak amin kak??? Kpd rkyat belaga, bjuanglah demi keadilan, ketelusan di belaga. Jangan mdengar dendangan lagu ‘gula-gula plhranya’ yg tjaja di mana-mana. Cuba buat pertukaran pmimpin demi generasi akan dtg…. lihatlah kpg dulu dah tenggelam bsama kenangan yg amat sedih utk dikenang. Undilah calon bukan BN

    • Lejo Danum Says:

      Lan dahum nan lakek lebui..masi lahu kah uma tam ha balui t unak d…
      kawah lan na dahak masik..bayak..kayok…bua…urok…hungei..avin itam au melek dahak…Please pray for us as we need a miracle.

      Please Lord this are the urgent miracles that i kindly ask for you…Amen.

  13. akui anak kayan uma aru.. Says:

    au neh kelok seng post2 kenep kelok ha ha internet anih.. sukong bukan BN la.. anak kelok skulah kenan hi nan??? hiveng kelok kaya alek, tei matel anak kelok skulah private la(kpd hinan taman nyam aleng post2 comment hinih) hi aleng kelok akei tulong sedia kmudahan internet ha asap nan??? jam kelok yeh?? pemanak neh.. alek seng pejaak BN.. akui rasa lebak nyam skulah jam nun FB.. cheh!!! anak kelok main FB kere anih ha bangunan serbaguna kn?? nah.. thanks to who??? laptop free?? thanks to who?? bnyak bnda korang ckp sal BN.. tp nok ku dengar smua bnda nok lapok2.. nok bkn tme pmerintahan YB LIWAN.. cali la korang tok.. aku warga asap tp ku blm ckp umo mok undi.. jan kui murip ha asap avin kui skulah.. akui paget nyam tp kui jam pemanak lim anih.. lebak prubahan ha belaga kui hineng stiap kali tegu kui uli cuti.. contohnya: alan tei ha belaga/ alan tar au an nemei otw tei asap n etc.. lebak kui seng sritak tp kui skulah.. kui pass by jaki nih de.. seng na hadui skulah aring.. last but not least, sokong la YB jgn kerana nama parti tp krana smua jasa yg telah dbuat slama ini.. p/s: may GBU n family, YB LIWAN(BN)..:)

    • belagakini Says:

      Buka lah mata sikit, jangan tengok asap saja, tengok jugalah selangor,P.Pinang dan kedah. Duit untuk buat semua kemudahan itu duit rakyat, bukan duit BN. Kenapa harus berterimakasih kalau saya pakai duit saya sendiri.

      Yang jadi ngok macam nak mampus ni pasai apaa???,semua kemudahan ini sepatutnya 10 tahun dulu lagi harus disediakan dan bukannya menjelang pilihanraya ini.

      • akui anak kayan uma aru.. Says:

        hello.. thanks 4 da reply.. akui jan ikem panok dahim bon.. tp ini dah mnaikkn api2 kmarahn kui by 50%.. akui duan hayu anih.. tek kui akei kak reply comment kui yeh?? pliz be mature k.. mayb i’m more younger than u.. akui hineng asap tua avin asap nan tana kui, tumpah darah kui.. bt pa ku mok thegeh2 g tgk ngeri lain kalo ngeri sndri blm ku pusing pn smua.. eh.. tolong la.. nanga la HEADER KAT ATAS.. PADAHAL TERANG2 MADAH CYA SARAWAK 4 CHANGE.. HAHAA.. LOL!!!:p BTW, aku stresskn my idol YB kt comment ku cya k.. buka im matam sdirik.. men 10 taun unak deh ka YB anan biti?? owh.. seng seritak tek joh sin.. AKUI AU BARA akui paget nyam.. sory hveng tek ket salak ak duan.. kelok kumak murip ha dnia nih jinun pake RM yeh??? F.O.C. 4 every facalities?? ngering dahok kereng.. hiveng calon slain BN menang ngahep, pstikan tek prubahn yg SANGAT DRASTIK blaku ha asap k.. exactly mcm yg korang mau slama ni.. KALO TIDAK…….. jan kui heah seng na banner ‘KEN BA TIH’ ayak2 ha awa uma kui.. last but not least, GBU n bsyukur slalu k..

      • belagakini Says:

        TQ, jangan marah. Kematangan politik menerima erti perbezaan.

  14. anak linau Says:

    salam men kelok kelunan belaga lim.
    amat teruja apabila mendapati kesedaran politik sudah semakin segar di dalam hati penghuni belaga. Saya amat setuju dengan pandangan belagakini. Dalam realpolitik nilai kematangan itu harus ada. terus terang saya katakan kesedaran politik di kalangan kita masih belum sampai ke tahap yang dianggap matang dengan ranum kerana telah dimanipulasikan dan dieksploitasi oleh kelemahan jiwa kita untuk meletakkan EQ (emotional quotion) itu di tahap yang tinggi. Ini menyebabkan kita tidak bersifat analitis, rasional, praktikal, dogmatik,dan defensif dalam mendepani semua isu atau konflik idealisme. Transformasi dan perubahan harus dilakukan di Belaga. Itu pandangan saya. Perlu saya jelaskan bahawa semua kemudahan seperti sekolah, klinik, biasiswa, jabatan kerajaan dan sebagainya yang kita nikmati pada hari ini adalah obligasi sosial yang wajib dilakukan oleh kerajaan kepada rakyatnya. Pemerintah ialah orang yang diberi mandat oleh rakyat untuk mengurus tadbir negeri termasuk wang rakyat yang diperoleh melalui cukai. Jangan keliru…wang yang digunakan oleh pemerintah untuk membina sekolah, dan sebagainya itu adalah wang daripada cukai rakyat. ITU WANG RAKYAT. Ini sangat jelas. Kita dan minda kita telah dikelirukan serta dimanipulasi oleh pihak pemerintah dengan fakta ini.Realitinya tidak ada satu perubahan yang dilaksanakan itu akan berlaku secara drastik kerana orang yang melaksanakan perubahan itu akan berdepan dengan kerangka ideologi hallow orng yang terdahulu. Kata orang2 bijak pandai…jika mahu melakukan transformasi yang inovatif kita harus mengikuti contoh yang telah terbukti baik. Saya setuju dengan pandangan belagakini bla beliau kaitkan negeri selangor dan pulau pinang sebagai contoh rujukan. Tanpa azam dan iltizam yang ikhlas dan jitu, belaga tidak akan menikmati wajah baru dalam realpolitik. Belaga akan terus menjadi pekan koboi dan jumud dari aspek pembangunan fizikal dan modal insan. saya bukan tidak bersyukur dan menghargai jasa baik XYB LL. Keadaan streotaip akan terus mendominasi lanskap politik dan pembangunan belaga jika pucuk pimpinan yang mengetuai XYB LL tidak diubah. Saya sayang akan sdr Liwan Lagang.Beliau seorang yang berjiwa rakyat. Kalau beliau calon PKR saya org yang pertama mengundi beliau tetapi oleh sebab beliau di bawah BN maka dengan berat hati saya akan memangkah calon PKR kerana saya mahukan perubahan.

Comments are closed.


%d bloggers like this: