Masing: Empat Kerusi PRS Dalam Bahaya.

Presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS) Datuk James Masing berkata empat kerusi yang ditandingi parti itu kini dalam bahaya dan mereka memerlukan usaha yang lebih bagi memenanginya.

Menurut James masing kerusi berkenaan adalah di Balai Ringin, Ngemah, Pelagus dan Belaga – semuanya di kawasan yang majoriti pengundinya masyarakat Iban.

“Walaupun kerusi-kerusi ini membimbangkan kami, saya yakin pada akhirnya, kita masih boleh menang,” kata menteri pembangunan tanah Sarawak itu seperti yang dilaporkan dalam akhbar harian Cina, Sinchew Daily.

Masing percaya Pakatan Rakyat akan mengeksploitasikan isu tanah hak adat pribumi (NCR) dan membuat serangan peribadi ke atas pemimpin BN bagi memancing undi di kerusi-kerusi berkenaan.

Namun, katanya, dengan bantuan parti-parti komponen BN yang lain, PRS mampu merampas kerusi-kerusi tersebut.

Belagakini;

Rakyat Belaga telah separuh jalan di landasan kemenangan. Namun pemenang sebenar akan ditentukan beberapa hari lagi. BN pasti menggunakan sejata paling ampuh dan berbisa bila mereka menyedari yang mereka akan kalah. Senjatanya adalah

1. Politik Wang

2. Projek

3. Habuan Jawatan

4. Ugutan.

5. SPR dan Polis

6. Isu sensitif

7. Janji-janji manis.

Saya yakin rakyat belaga telah matang dalam soal ini.

1. Ambil wang jika diberi oleh BN tapi tetap undi PKR.

2. Terima projek, minta mereka siapkan dulu, baru kita timbang-timbangkan

3. Jangan takut pada ugutan, percayalah akan kuasa TUHAN

4.Patuhi peraturan untuk mengelak pertengkaran dengan SPR-POLIS

5. Jangan sentuh isu sensitif, sebab semua orang tak suka.

6. Habuan Jawatan, beri dahulu barulah kita timbang.

7. Jangan sekali-kali percaya dengan janji manis BN. PM Najib ke sungai Asap berjanji 180 juta. Tapi sampai hari ini. Habuk pun tarak.

Pastikan kita semua telah mula merancang cuti pada 16.4.2011, bagi membolehkan kita balik mengundi PKR. Saya amat berterima kasih kepada semua pembaca dan penyokong PR di Belaga. Sumbangan anda amat saya hargai. Belagakini akan membuat pendedahan paling mengemparkan pada 14.4.2011. Sama-sama kita nantikan.

34 Responses to “Masing: Empat Kerusi PRS Dalam Bahaya.”

  1. nowmaica Says:

    James messing around bantuan apa buat politik wang ker…..balik balehlah masing tak usah sibuk di belaga…cronisme….go to hell James Messing…don’t mess things in Belaga we hate you so much

  2. akang Says:

    wing pendedahan itu terlalu lewat kerana kami dlm perjalanan balik masa itu, 12/4/2011 sebaiknya semua digemparklan dengan berita itu.

    • belagakini Says:

      Baiklah saya tetapkan pada 13.4.2011. Pendedahan ini bukan sahaja dinantikan oleh pihak kita pakatan rakyat tetapi juga BN yang akan cuba menafikan semua pendedahan tersebut. Sama-sama kita nantikan.

  3. anak borneo Says:

    Inilah taktik kotor PR..x abis2 meracuni pikiran rakyat. Terimalah kenyataan..PR xkan bawa kemajuan kpda Belaga. YBLL dah byk membantu kita, korg x bersyukur kah??

    Sokonglah YBLL, beliau pemimpin yg berjiwa rakyat!!! Sapa cakap YBLL pakai duit utk raih undi??!! YBLL mempunyai latar blkg yg baik, smua org tau beliau baik, sbb itulah beliau menang undi yg lepas.

    Kami dah masak dgn calon korg tu..lawyer la..lawyer kuat tipu. Makan duit org kmpung sndri. Kami generasi muda xmau pemimpin mcm tu..kami x bodoh…kami tau siapa YBLL!!! Yg penting bg kami, YBLL jd pemimpin..xkira parti apa.

  4. Padan Ole Says:

    “Niat hati nak peluk gunung, apakan tangan tak sampai… ” Hahahaha… Siapa orang Belaga yang tidak kena PKR, CAKAP!!! Orang Belaga tidak sebodoh yang anda kira. Mungkin anda yang bodoh kerana termakan pujuk-rayu dan hasutan PKR. Kami tidak bodoh, kami ada pendidikan tinggi dan pandai membeza yang mana baik dan yang mana buruk. ORANG BELAGA YANG BACA BLOG INI DIMINTA SUPAYA BERHATI-HATI DAN JANGAN SAMPAI BELAGA DIPIJAK-PIJAK MACAM LIM GUAN ENG PIJAK PULAU PINANG. SATU LAGI, JANGAN SAMPAI RAKYAT BELAGA KENA TEMBERANG SEPERTI RAKYAT SELANGOR.

    • belagakini Says:

      Rakyat Belaga dah ditemberangkan oleh BN sejak 48 tahun lalu, anda tak tahukah???. Tahun 1983 Taib janji bagi saham pembalakan 20-30% kepada penduduk Belaga. Kenapa sampai sekarang tak bagi.??? Kenapa anda masih sokong Taib si penipu ini. PR tak pernah ambil balak di belaga pun???

  5. Padan Ole Says:

    SHAH ALAM, 8 April? Rakyat khususnya pengundi Sarawak jangan kena temberang seperti rakyat Selangor?, demikian pesanan dan harapan Ketua Penerangan UMNO Selangor, Shukor Idrus ketika mengulas janji manifesto pakatan pembangkang bagi menghadapi pilihanraya negeri Sarawak pada 16 April ini.

    Beliau yang juga ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuang berkata pengundi di Sarawak perlu mengambil iktibar terhadap apa yang berlaku di Selangor kerana banyak janji pakatan pembangkang yang sehingga kini gagal ditunaikan.

    Pada pilihanraya umum lalu pakatan pembangkang menjanjikan pelbagai elaun kepada rakyat khususunya di negeri Selangor dari bayi hinggalah ke warga emas.

    Antara janji tersebut ialah untuk memberi bantuan bulanan RM75 sebulan bagi setiap anak yang dihantar ke nursery, RM50 sebulan seorang bagi anak pendidikan pra-sekolah, elaun kepada ibu tunggal, elaun khas kepada suri rumah sepenuh masa, bonus RM6000 setiap keluarga yang berpendapatan RM6000 ke bawah, turunkan cukai pintu sebanyak 20 peratus dan pelbagai janji lagi.

    “Ini semua janji kosong yang sehingga kini belum lagi ditunaikan. Sekarang pakatan pembangkang nak jual temberang dan janji kosong kepada rakyat Sarawak.

    “Kita harap rakyat Sarawak ambil ikitibar di negeri Selangor, jangan mudah digula-gulkan dengan janji kosong pembangkang. Mereka datang ke sana (Sarawak) penuh dengan tipu helah. Kita tidak mahu rakyat Sarawak tertipu”, katanya kepada UMNO-Online di sini, hari ini.

    Pakatan pembangkang yang melancarkan manifesto bagi pilihanraya negeri Sarawak hari ini antara lain menjanjikan bantuan RM200 untuk setiap anak-anak masuk darjah satu, pemberian RM600 untuk warga emas berumur 60 tahun ke atas setiap tahun, menyelesaikan Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR), mengembalikan semula tanah adat Orang Asal dan lain-lain lagi.

    Shukor seterusnya berkata janji pakatan pembangkang dalam manifesto itu adalah janji sebelum berkuasa.

    “Tapi lepas dapat kuasa lain pula jadinya, macam-macam alasan diberi. Malah di Selangor bukan saja banyak janji tak ditunaikan tetapi soal pendidikan pun dipolitikkan seperti menghalang mewujudkan Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Hulu Selangor.

    “Mereka juga gagal tadbir Universiti Selangor kerana pelajar di universiti berkenaan merosot secara drastik sejak tiga tahun lalu akibat mainan politik yang melampau”, ujarnya.

    Justeru beliau amat berharap rakyat Sarawak mengajar pembangkang kali ini yang tidak pernah serik membohongi rakyat menerusi janji-janji palsu yang ditaburkan.

    • belagakini Says:

      Apa nak percaya cakap ketua penerangan UMNO Selangor??? yang rasuah paling banyak tu dia oranglah, bukan PR???

  6. Padan Ole Says:

    JANGAN BERANI MEMBAWA NAMA TUHAN DALAM POLITIK KERANA DOSA DAN BAHALANYA BESAR WAHAI BELAGA KINI. ANDA PERNAH BUKA BIBLE KAH. HUKUM 10. “Don’t misuse the name of God”

    • belagakini Says:

      Tolong tunjukkan ayat larangan untuk membawa nama tuhan dalam politik ?? khutbahlah panjang sikit kalau mahir.

      • Smokie River Says:

        Teringat saya mantan YB Baram, En. Lihan Jok, dari BN pernah berkata “empangan Baram adalah anugerah dari pada Tuhan”…..betul kah begitu, uhhh..sampai begitu sekali…

        Soalan: Sapa yang menggunakan nama Tuhan??ataupun en. Lihan Jok merujuk kepada Tuhan yang lain….

  7. senganak Says:

    harus diingat kepada Parti PKR,SNAP, BEBAS………semua calon yang bangkit untuk menentang BN tu semua tak layak…..semua calon tu berlatar belakangkan seorang penipu,pengkhianat,pembohong…..bodoh betul kenapa buang masa nak mempertikaikan Parti BN????? cuba cakap apa yang telah PKR,SNAP,Parti BEBAS buat kat Belaga????? apa mereka telah buat????? manusia bodoh adalah manusia yang hanya berkata tapi tak tau buat apa-apa…….hahahah…..Belaga hanya untuk BN..

    • belagakini Says:

      Banyak yang BN telah buat d belaga spt,
      1. Curi kayu Balak
      2.Curi Tanah NCR
      3.Bawa buruh asing dan penyakit berjangkit
      4. Bawa politik Wang
      5.Bawa banyak kes jenayah
      6. Pertahankan kuasa Taib
      7. Bawa kemiskinan
      8. Bawa penipuan dan bla..bla…bla

  8. anak borneo Says:

    YBLL boleh tolong kita keluar dr belenggu politik ini!! Sokong YBLL! Xplu sibuk2 pilih calon2 yg pernah tipu rakyat..lawyer buruk!!

  9. jamban Says:

    MASING TENTU TERSEMBAN KE BUMI KALI INI. INI OLANG BANYAK CURI KEKAYAAN BELAGA. ORANG KASI DUIT BIKIN SEKOLAH DI BELAGA, DIA AMBIK BIKIN DI KAPIT. ORANG KASI DUIT UNTUK BIKIN HOSPITAL DI BELAGA DI AMBIK BIKIN HOSPITAL DI KAPIT. ORANG TUBUHKAN YAYASAN BAKUN PUN DI AMBIK PADAHAL ADA RAMAI ANAK TEMPATAN BELAGA SENDIRI YANG BERHAK PEGANG JAWATAN ITU.dUIT ITU KE MANA?

  10. lejomeritkelo Says:

    wahai saudara pengampu padan ule,seganak khasnya kepada saudara kita anak BORNEO.nama pun sudah cantik.kita ini sebagai manusia masih hidup di bumi,cakaplah seperti manusia,jangan bercakap seperti binatang.jd baik BNKAH pembakangkah,kita semua dalam blog ini tak ada untungnya.tapi kita berfikir sendiri untuk kebaikan anak cucu suatu hari nanti kesian mereka menghadapi nasib seperti kita,jangan sampai kata orang bodoh dan colan PKR LAWYER BURUK,kalau betul2 YBLL BAIK hati.seorang dalam susah kesempitan wang minta tolong sampai goyang get tak dipedulikan.sebagai wakil rakyat berjiwa rakyat.tak peduli hujan ribut siang malam,ataupun malam tak pernah siang dia mendengar kesusahan rakyat.

  11. anak..kenyalang Says:

    kita buat eksprimen dulu…..kalau kali ini pakatan tak o.k…kita tukar agik…kalau apa yang pakatan janji itu benar….kita tunggulah..tak perlu gaduh – gaduh…kita dah tahu rekod BN..Janji bukan main….tapi gunting dalam lipatan…..satu ratus dihulur…satu ribu di rompak.

  12. anak borneo Says:

    hahaha,lejomeritkelo…bu keloh kak. Nmpaknya binatang pandai tulis dlm blog..pelik kan? Shit, xplu la nak gaduh2. Sampai nk gelar kami ni binatang..sy xkan guna bahasa kasar pd kelok lim. Org belaga baik2..

    Kita sbgai rakyat belaga dah menempuh smua kesusahan sblm..sy msh ingat lg pengalaman skolah kat SMK belaga..teruk btol. Mmg btol dulu BN sgt lembap kat blaga..i hate them..sama mcm kamu. Tp,semenjak YBLL jd pemimpin,byk perubahan d belaga. Yg penting d sini, dia jujur,pandai bt keja,TAKUT AKAN TUHAN…dan X TAKUT dgn taib.

    Seandainya YBLL calon PR, sy tetap akan undi beliau! Yg utama bg sy adalah kita sudah pemimpin yg berani, YBLL!!!

    • Smokie River Says:

      YBLL berdiri betul tempat, tapi salah masa……saya sokong YBLL, apakan daya.. orang diatas dia yang menyebabkan saya memesongkan sokongan kepada beliau.

      Ditelan Mati Emak, Diluah Mati Bapa..

      Jangan Maraa…..

    • Boody Hell Taib Mahmud Says:

      Dalam istilah kerajaan Bn ada istilah yang disebut miskin tegar. Orang Belaga jadi miskin tegar itu waktu era perintahan siapa ? Sama juga kalau kita cakap pasal pembodek dan pengampu tegar BN, mereka tak lain tak bukan adalah orang seperti anak borneo dan kawan-kawannya.

  13. dianayak Says:

    ji kayo ji tuju.cha peng cha tawai,1 kenep itam lim maju belagah.

  14. Jelivan ayak Says:

    wahai sdra anak borneo dan padan ole, jangan pula nak mberi kenyataan yg bukan2 thdp PR, mgatakan PR mhasut rkyat. PR bukan hasut dan buat fitnah tapi membongkarkan apa yg cuba ditapuk slma bbpa tahun ini . Lihat saja di bbpa bdr di seluruh negeri swk skrg. Dipenuhi dgn org malaya dikerah dtg ke swk utk mnolong bn bkempen. Mcm2 program dibuat? Panggil semua artis dr smanjung. Kenapa? Kerana mereka dah panik dgn kesedaran rkyat yg slma ini disogokkan dengan berita dr media arus pdana yg dikawal olh bn…. Fahamkah? Apa yg blaku di belaga sehabis saja pnamaan calon hari itu??? Kenapa pada bulan lain hari lain TILAM tidak diberikan , kenapa ms plhnraya baru nak berikan. JANGAN INGAT SEMUA RKYAT DI BELAGA TU DICUCUK HIDUNGLAH….. RAMAI DAH SEDAR ….. mcm kata anak borneo pd minggu lepas tu …. kata liwan lagang yg menyebabkan pm dtg ke belaga pd januari lepas. Kami ni sdra tdekat datuk billy abit lah, kami tahu cerita. Yb billy juga yg mmohon pm dtg ke belaga kerana byk sgt isu panas di sana. Jd jangan sewenangnya mgatakan bhw itu usaha liwan seorang. Cukuplah anak borneo…. tak perlu merapu…. awak jwb dulu….. kenapa sampai skrg krjaan bdolak dalik dgn wang pampasan harga rumah…? Itu harga rumah hak rakyat tahu???? Apa mahu simpan lama2…. kalau nak beri, berilah semua beserta faedah sekali. Jangan mcm2 alasan. Itu belum lagi mslh kebun yg terus tdk disukat sampai sekarang semua dah tenggelam, …… Jd kpd rkyat belaga jangan beri undi kepada BN….. Tinggal berapa hari saja lagi….. jangan undi bn …. UNDI PKR…..

  15. Jelivan ayak Says:

    Jangan mengampu anak borneo, kata LL takut akan tuhan. Semua org takut pd tuhan . Semua kita ada kpercayaan, cuma mbezakan kita dgn yg lain iman kita sahaja. Kdg kdg …. kita lihat luaran org itu nampak rajin ke gereja atau tmpt ibadah lain ikut agama masing2 tapi IMAN seseorang kita tidak tahu. Saya bukan mengata atau buruk sangka, cuma yg mherankan saya kenapa LL itu telah berubah prinsip, dulu masih ingat lagi dengar2 org cerita bukan kbr angin tahu…. tapi nyata, keluarga mereka mgatakan org yg minum minuman keras ini…… mcm inilah mcm itulah….. tapi skrangkan…. org byk cerita bhw dia pun turut minum ….. ‘ duwi atak bisak’….. alangkah baik dia kekal dgn imej dulu…. bukan mcm skrg…. org akan lbh mhormati…. sekarang apa jadi …… fikirlah …….
    Mcm itu juga awak sama mcm asap koyan 2u, kata ali basah lawyer makan duit…. saya nak tanya awaklah awak dpt jaminkah… LL bersih sangat. 1 sen merah dia tdk makan ha…. awak jwblah……. Belum apa apa awak dgn kroni awak asap koyan 2u telah mnduh sdra ali basah mcm itu…. kalau awak dpt mberi jaminan bhw LL teramat bersih dan layak digelar MR Clean mcm gelaran diberikan kpd mantan PM dulu…. ok saya tlbih dulu pergi undi dia…… Kpd rakyat belaga sdarlah dpd terus dipimpin bn…. undi sdra ali basah….

  16. Dian pelubek Says:

    Politik di belaga berubah kerana insan bernama james masing. Jadi kepada org di belaga hati hatilah dgn org ini. Tengok saja TAB. Tengok saja plitical secretary, tengok saja staf TAB…. smua fmlynya…. Jadi tak perlu undi bn kerana jika anda undi bn, mknanya anda undi James masing…..

  17. nahanyabong Says:

    Kepimpinanan yg adil sangat dihargai oleh masyarakat kita di Belaga.Berdasarkan senario semasa masih terdapat politik dangkal di kalangan kita Org Ulu.Ada yg menyokong seseorang calon atas kapasiti “ada udang di sebalik batu”.Maksudnya nakkan habuan kalau calonnya menang.dan menjauhi calon tadi kalau dah kalah.ini namanya mahukan balasaan.minta benda macam ini dijauhkan.Kita berharap YB kita nanti ialah YB yg berjiwa rakyat dan adil kepada semua kaum.Jangan bila menang lupa daratan.Ingat bahawa hidup ini macam roda.kita tidak selalunya di atas.ada masa nanti kita akan jadi org biasa.Selamat mengundi kepada semua.eh!calon mana yg kita nak undi?ada tip ka?..fikir2kan.

  18. belagakini-fans Says:

    ini anak borneo baru lahir kedunia politik…

    ambil contoh..jika u belajar kuntau…(silat)u baru belajar pengenalan sahaja..dah tunjuk belang….cuba u tengok guru yang ajar kamu itu adakah dia menunjuk-nunjuk???berapa banyak guru dia dah belajar…..tentu guru anda jenis yang diam aja….

  19. anak borneo Says:

    aiseh….baru belajar la…hahaha.
    Wau…hebat belagakini-fans ni….tau2 jak dia yg sy ni ada guru “kuntau”.
    Terbukti d sini, korg pandai menuduh sj. Tanam sifat dengki dlm pikiran rakyat belaga.

    Ingat korg hebat sgtkah dlm politik??? Perjuangan yg sia2..semata2 nak rampas kerajaan, bknnya bjuang tolong rakyat. Blom apa2 lg, PKR n DAP dah lantik bakal CM. Sebelum tuduh org, cerminlah diri dulu. Kalo ya pun korang ni pembangkang tegar, kenapa x join SNAP??? Kenapa mesti PKR??

    Kesian SNAP korang pijak2…sedangkan SNAP asal dr Swak dan merupakan parti dayak. PKR dah gunapakai org2 mcm korg ni. DSAI memang pakar ambik hati org…tgk la apa hasilnya…KAMU SEMUA jadi ANJING PKR.

    Berubahlah…join SNAP!!! Kickout PKR from Belaga!!!!

  20. belaga river Says:

    Cukup-cukuplah dgn tdkn bodoh awak anak borneo. awak bljar jd budak baik bukan sbaliknya mprovok org mgeluarkan kata2 yg tdk mnunjukkan awak budak berakal dan tpljar. Awak puas skrg… tapi ingat pbangkang kalah penuh bmaruah bukan mcm perahu awak yg pnuh dgn kmnangan beli undi sana sini, ugutan mcm2 keluarkan banner tdk suruh pbagkang naik rumh pjg… budaya samseng blwanan dgn budaya kaum org ulu yg perlu mlayan ssiapa saja tdk kira lawan atau kawan. Awak punya perut telah diisi dgn jutaan ringgit kami tdk cmburu… tapi ckuplah konco2 awak mhina peribadi org… cermin diri kumpulan2 awak dulu…. kalau bersih sgt baru nak pandai mjolok peribadi org.

  21. oyau Says:

    PKR SUDAH TERTUMPAS DI KAKI BAKUN…

  22. TINGANG MADANG Says:

    anak borneo… awak yg kaki pekyut… ba awak lbh.. cakap… cakap kotor… cakap nunu…. ada 1 kata2 awak tu…. asok kuman daha…. sedap sgt mulut awak cakap…. ikak asok kuman…. ikem kak

  23. anak borneo Says:

    lalalala…hey.. 🙂
    PKR xpenah ckp kotor ka? Hahaha, eksen alim nak mampus.

    • Bloody Hell Taib Mahmud Says:

      Engkau pergi balik lepas kerja nanti dan liwat burit bapa engkau tu. kalau tak cukup, lubang burit abang atau adik engkau pun ada.

  24. Balui Says:

    mulut awak anak borneo dah serasi dgn kata kata ‘nunu’. Kami tdk kata kami alim, kami bersih, kami baik…. awak yg malah saja kata kami action alim, action jd baik… tetapi kamu org yg pro bn tu yg slalu mcanangkan kpd dunia bhw yb bn tu alim, bersih. 1 sajalah saya nak kata di sini….. tk perlu msk @ mceburi dunia politiklah, kalau mahu kekal dgn gelaran mr clean or alim kah sebab siapa yg tdk tahu bhw knyataannya ‘hidup politik ini bukan seindah mana , kalau tdk, tdk ada ‘statement yg mgatakan ‘politik itu kotor’. Pengajarannya di sini, selagi kita bnama manusia kita tdk sesempurna mana…. sebab tu kami yg pro pmgbkang tdk kata kami bersih… alim….. sebab manusia tdk smua smpurna….

Comments are closed.


%d bloggers like this: