Floating houses dot Bakun- “Jelatong”


BELAGA: The sprouting of floating houses, known as “Jelatong”, in the reservoir of the massive Bakun hydroelectric dam should be treated as a cause for concern, said Hulu Rajang MP Datuk Billy Abit Joo recently.

CONCERN OVER JELATONG: The floating houses in Bakun lake.

He said the government should decide fast which authority should be responsible for the development of the lake because the uncontrolled mushrooming of the Jelatong could create a messy situation in the foreseeable future.

The water quality could also be affected as domestic waste and untreated sewerage built up, he cautioned.

Billy Abit said the problem was minute at the moment because the surface area of the lake of the world’s second tallest concrete rock-filled dam was about 695 sq km – about the size of the Republic of Singapore.

“I have voiced this issue a few times before.

“I think the government should identify which authority should look after the lake,” Billy Abit said when met at his longhouse in Uma Belor, Sungai Asap Resettlement, on Thursday.

A group, led by PRS Belaga Youth deputy chairman Danny Bungan, which visited the lake last week spotted more than 50 floating houses.

One of the group members, Kennedy Chuk Pai, revealed that the houses were owned by locals who were affected by the dam construction.

Some of them used the Jelatong for their weekend retreat or to rear ‘Baong’ (a catfish species), ‘Semah’and other indigenous species.

The enterprising ones have been bringing nature-loving tourists and fishing enthusiasts to the lake.

Billy Abit said certain guidelines and procedures should be crafted and the owners of the Jelatong must abide by it.

He noted that the body responsible for the RM7 billion dam, Sarawak Hidro Sdn Bhd, seemed to be concerned only about areas near the dam itself.

by Conny Banji. Posted on August 22, 2011, Monday (The Borneo Post)

8 Responses to “Floating houses dot Bakun- “Jelatong””

  1. sial Says:

    wei…dato billy, enggko patut iktiar cara untuk mendatangkan untung kepada orang asap,bukan nya fikir badan berkuasa apa yang patut berkuasa kat sana…kalau macan ni lah MP ulu rejang ni…tahun ni, aku yakin ko lingkup….

  2. sial Says:

    kalau dah ada pihak berkuasa yang bermaharaja lela kat tasik tu, sah-sah kita orang belaga tak dapat masuk tasik tu lg dah, yang pasti, jelatong semua kenak roboh….org asap masih ada hak ke atas tasik tu, duit pampasan masih banyak yang belum dilunaskan…so tidak salah mereka balik lg kesana..separuh pun tak sampai dibayar…sepatutnya benda mcm ni yang patut Dato Billy ni fikir…..aku tak tahu apa yang ada dalam kepala hotak engkau tu…ko tggu je lah zaman kejatuhan ko nanti……….

  3. Bloody Hell Taib Mahmud Says:

    Billy sekarang melobi masih mau jadi calon BN dari PRS di Ulu Rejang la. Dia mau buat kenyataan akhbar utk meraih populariti. Maklumlah desas-desus PRS James Masing tak mau dia lagi. Apa org Belaga masih suka sama dia ke ?

  4. sial Says:

    saya amat berharap, semoga org belaga tidak lagi suka dengan pengkhianat bangsa macam ni…

  5. tuyang Says:

    BHTM , tk perlu tunggu desas desus JM tdk suka DBAJ…. Yg ptg rkyat di parlimen tmpat beliau btding tu, yg mjd pnilai beliau skrg… atau dgn bhs halus dan blapik mcm org2 tua kita dulu kata, bhenti sblum diundurkan. Lbh baik beri laluan kpd org2 muda atau baru. Mcm akhr2 ini slalu juga berita dr tmpat kita di belaga keluar paper. Kpd 2 yb tu… DBAJ & LL bkjakeras scara jujur utk bkhidmat kpd myskt bukan sibuk2 utk mkayakan kantung peribadi dan kroni2/konco2. Apa-apa mslh yg blum bjaya diselesaikan di kws kita… sama2 bganding bahu utk mbawa isu itu ke pihak ttgi tmsuk isu air yg smpai skrg msh spt dulu… tdk mcm air di bdr2 bsar yg bersih dan jernih. Tmsuk juga isu2 lain yg bkaitan kshatan pduduk…. mlibatkan penyakit yg baru spt meloidosis dan leptorosis. Jangan tunggu keadaan makin teruk… lbh ramai mangsa. Bgtu juga isu2 lain di tasik bakun. Ingat jangan yakin sangat b-end akan menang besar pd election akan dtg ini. Yg lps tu menang pun, kerana ada tarikan cek duit harga rmh… rkyat belaga cpt terpikat isu sbnar terus tenggelam, itulah org2 kita cpat beralih dr pdirian terus bpaling beri undi pd b-end. Sedangkan harga rmh itu mmg hak rkyat yg tlh dinafikan sekian lama slpas bpindah. Ini bukan omongan 0. Telinga saya sdiri dgar dr org kpg.

  6. sial Says:

    saya amat bersetuju dengan statement tuyang,susah kita nak ubah metaliti org kampung ni…..bagi dia org, BN tu lah raja segala raja dia org kat belaga tu, kita tidak dapat juga salahkan dia org, sebab hampir 99% dari warga tua ni tidak ada pendidikan yang cukup, kerajaan bagi 2 3 ringgit je, mereka terus ubah haluan, sokong BN….
    Saya nak cadangkan kepada saudara bloger ni, kita tubuhkan persatuan untuk beri kesedaran untuk penduduk asap ni….ubah cara pemikiran mereka, kerana 80% dari pengundi di belaga ni adalah warga tua….kita ubah cara mereka berfikir,,,,,

  7. Abun Sui Anyit Says:

    Kepada penduduk dan pengundi dari Belaga,

    Wargana Consortium Sdn. Bhd. adalah milik YB Datuk Billy Abit Joo dan beberapa orang lain kebanyakannya orang Cina, syarikat yang diberi “kontrak” membersihkan Tasik Bakun.

    Fikir-fikirkanlah masak-masak.

  8. sial Says:

    ya….memang betul….dah lah mengaut keuntungan,tipu lagi orang kampung..bukan sahaja dapat kontrak, tapi buat juga aktiviti pembalakan haram, sebab itu lah dia sebok dengan hal jelatong kat tasik bakun tu, sebab dia tak nak, penduduk asap yang ada kat tasik tu sekarang habiskan kayu balak kat situ, yang dia nak, dia nak dia seorang sahaja yang habiskan kayu-kayu balak tu semua, nak untung sendiri lah katakan….dah lah tipu orang, kemudian minta pula samseng-samseng pg ugut orang asap yang bekerja dengan Wargana tu, nak mintak balik segala apa benda yang dia orng dah pagi time kerja dengan dia orang…macam ni ke pemimpin yang orang asap nak….kalau betul dia pemimpin, kenapa tak bekerja dengan jujur,kenapa mesti menipu demi keuntungan diri sendiri…korang fikir lah sendiri,KAYU BALAK MELEBIHI DARI 100 TAN, HANYA DIBAYAR DENGAN HARGA RINGGIT MALAYSIA 2000(DUA RIBU RINGGIT MALAYSIA SAHAJA)….MANA NAK CARI…

Comments are closed.


%d bloggers like this: