Penans to get their wish


KUCHING: Upper Plieran, Danum forest reserves would be allocated for Penans’ resettlement.

The 347 Penan families affected by the construction of Murum hydroelectric (HEP) dam may get their wish to be relocated to the Upper Plieran and Upper Danum forest reserves said Land Development Minister Tan Sri Dr James Masing yesterday.

He added that both forest reserves covering an area of about 10,000 hectares each were still primary forest where the Penans could carry on with their life
as food gatherers and hunters.

He said the Upper Plieran forest reserve would be allocated for the Penans from Long Merapa which has 39 households; Long Luar (52 households); Long Tangau (28 households)
and Long Singu (64 households).

While the Penans from Long Malin Penan which has 46 households; Long Malin Badeng Kenyah (35 households) and Long Wat (83 households) will be relocated to the Upper Danum forest reserve.

“The proposed areas where they will be relocated are their own choice,” Masing told the media at his residence here yesterday.

He added that the forest reserves could allow the older generation to continue with their traditional lifestyle.

“But on top of that, the affected families will also be allocated 15 hectares of land for agriculture needs for the younger generation,” explained Masing.

He admitted that there were some flaws in the government policies in past resettlement programmes for people affected by construction of dams.

As such he said the government had come up with a new proposal so that the affected people would be given better deals such as bigger land allocation and other basic amenities.

“We hoped that these proposals for the Penans in Murum will be accepted by the relevant authorities,” stressed Masing.

Masing who is an anthropologist by training has been roped in as the advisor for the Murum resettlement programme.

He had been involved in the Bakun HEP project which has started to produce electricity since August 6.

Masing said the relocation exercise was done in consultation with the Penan community.

“We take this approach as the Penans are a special breed of people in the eyes of the world.

But it doesn’t mean that we don’t know their lifestyle.

“That’s why it’s important for us to implement the new policy which will into take into account their unique lifestyle,” added Masing.

Murum HEP dam is about 70km upriver from Bakun HEP dam. It is now about 35 per cent completed.

The RM3.5 billion HEP dam has a generating capacity of 944 MW.

Works on the project started on October 1, 2008 and the impoundment is expected to be carried out by June next year.

The whole project is expected to be completed by end of 2013.

by Peter Sibon, reporters@theborneopost.com. Posted on August 27, 2011, Saturday

18 Responses to “Penans to get their wish”

  1. sial Says:

    boleh percaya ke…dah lupa ke? macam mana kita rakyat asap disajikan dengan janji yang manis dulu, tapi sampai sekarang tak da 1 pun janji ditunaikan,hampeh betol…dia org ni semua cakap je lebih ni….

  2. Bloody Hell Taib Mahmud Says:

    James Masing ni mau jadi champion tolong Penan konon. JJM ni betul-betul tak tau malu punya orang. Dia ni sebenarnya seperti parasit kepada masyarakat orang ulu. Selain parasit, pemeras lagi. Nyah enkau pegi tolong orang baleh sana. Bukan di Belaga la hantu parasit. Tali barut bomoh Taib Mahmud………

  3. padan ulae Says:

    Padan muka kau orang di Asap-Koyan. Kadang-kadang kita ketawa orang Penan dan pandang rendah dengan mereka tapi sekarang kita sepatutnya rasa malu sebab kita Kayan-Kenyah ini sebenarnya pandai-bodoh. Hahahahahahahahahahahaaaaaa. mana itu Orang Maren di Daerah belaga? Padan muka kamu ora!!!!. Kemarenan kamu orang sudah tengelam di laut Bakun. Mengapa Orang Kayan-Kenyah tidak mampu minta ataupun tidak berani minta lebih dari 3 ekar dari Taib Mahmud dan James Masing. Sekarang kerajaan BN yang selalu menipu kita orang Belaga sana sekarang beri Penan bukan ekar tapi hektar…15 hektar. dekat mau sampai 38 ekar. MALU! Padan muka! Komuniti yang akan diperbodohkan tidak lama lagi ialah semua Orang Kenyah di Sungai Belaga. Kerajaan akan beri tanah seluas 3000 hektar kepada org di Asap. Suatu hari memang akan berlaku perang saduara di antara kita di Belaga sebab kerajaan BN sudah rancang macam itu untuk kita. Mana ada tanah lagi di kawasan sungai Belaga. Curi tanah orang Kenyah Sungai Belaga saja lah. MAJU BN BELAGA. PENIPU BESAR

  4. sial Says:

    hakikatnya penan ni lagi bijak dari kt kayan kenya,pampasan dia org pun berpuluh kali ganda lg banyak dari kita,bayaran tanah kubur je dah 500k. yang kayan kenyah dulu. BN bayar 500ringgit dah suka dah……apa dah, sekarang baru kita tahu bangsa kita lagi mundur dari penan

  5. Bloody Hell Taib Mahmud Says:

    Bukan mundur la. Taib Mahmud tu memang anti Kayan-Kenyah. Kayan-Kenyah yg bodoh juga terus beri sokong kpd Taib Mahmud utk terus menjalankan agenda anti Kayan-Kenyahnya. Cuba anda buat analisis, Adakah terdapat Kayan-Kenyah pegang jawatan Menteri Kaninet Sarawak sejak Taib Mahmud jadi KM Sarawak sejak tahun 1982 ? YB-YB Kayan-Kenyah dari Baram dan Belaga terus diperbodohkan. Yg mampu mereka buat hanya membodek dan mengampu utk poket endiri….

  6. sial Says:

    saya sokong kata-kata saudara, sedangkan bangsa kita kayan kenyah tidak kurang banyaknya kat sarawak ni….miri dengan kapit kita komuniti paling ramai kat sana, tapi entah apa jadi..

  7. tuyang Says:

    itulah rkyat belaga msh maok undi itu b-end lagi…. Lihatlah next pru-13…. msh maok lagi. Blum puas lagi. Bila bcakap di belakang bukan main lagi. kATA TDK MAOK undi DBAJlah, kata tdk maok undi LL lah….. tapi apabila 1 saja pancingan di lempar olh b-end…. oooooooooooooo….. terus berebut-rebut keluar dpd prinsip atau pdirian. Apa yg dikatakan smlam atau bhari2 di ruai rmh pjg… terus boleh dilupakan olh kerana tilam dihantar, olh kerana cek rumah dihantar… olh kerana mcm2-mcmlah.. terus buta mata…. patutlah kita digelar O.U. Jangan ambil hati pula bila dikatakan O.U

  8. Abun Sui Anyit Says:

    What JJM talk here is totally different from what the Penans in Murum asked.

  9. Bloody Hell Taib Mahmud Says:

    Saya selalu baca dua blog ini : Belagakini dan Sarawak Update Online (dulu Butuh BN Sarawak). Tadi saya terbaca Sarawak Update Online berikut – http://butuhbnsarawak.blogspot.com/2011/08/no-dam-for-baram.html#more. Anda boleh baca dan sangat menarik.

  10. padan ulae Says:

    Dear Friends we are basically all Christians in Belaga, either RC or SIB. We believe in God the Creator and God of Justice. But our real God now is Ringgit Malaysia……our Saviour is BN Sarawak…. Think about this because Belaga is one of the most corrupted District in the whole of Malaysia. Where is our Christian values, morality and discipline? Are we more ‘to old belief’ or ‘christian belief’ by now? Let us read the sign of the time. The SIB pastors and the catholic priest are preaching about repentance and do we hear them? Belaga people…..dont let our lovely ‘Daleh’ be like the ‘Israelites’ that were so stubborn and foolish and be kicked out of their own country. Dont you think that we will be manipulated by certain race in the future. mark my word. All the best.

  11. Belawan Lirong Burak di Bumi Baluy Says:

    Salam Merdeka, salam Merdeka Salam Merdeka, Salam Merdeka. Salam Merdeka. Salam Merdeka, mengucapkan salam kepada semua saudara keluarga agama menganuti Agama Islam dikalangan Masyarakat Kayans kenyahs dan Kajangs dari Bumi Baluy semoga dengan Rahmat Allah S.W.t memberi kemenangan kepada kebenaran al Haq dalam segala perjuangan kita setiap detik masa dan waktu maju dan meneraju. Bagi semua saudara yang bukan Islam dibumi Baluy, sesungguhnya dengan Rahmat Allah S.W.T yang Maha Kasih dan Sayang sentiasa memberi Perlindungan kita semua sebagai Penghuni yang dilahirkan dari pelbagai etnik di Bumi Ciptaannya di kawasan Bumi di Baluy.

    Tidak ada perkara yang mudah kecuali Allah S.W.t menjadikan Mudah dengan RahmatNya.

    Yang Benar telah bangkit, yang batil telah lenyap, sesungguhnya yang batil pasti lenyap dengan kun faya kun., yakinlah kebenaran Allah s.w.t Amin.

    Dari: Belawan Lirong Burak (Nick name) di Bumi Baluy

  12. kulleh Ubong Ladong di Bumi Baluy Says:

    salam Merdeka, Salam Merdeka, salam merdeka ……..

    salam Hari Raya Eidil Fitri kepada keluarga muslimin muslimat asal keluarga semuslim memeluk Islam dari kalangan keluarga asal Kayans Kenyahs dan Kajangs dai bumi Baluy dan salam sejethera kepada saudara budiman keluarga yang bukan Islam dari kalangan Kayan, kenyahs dan Kajangs di Bumi Baluy.

    sesungguh Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijasana, Maha pengasih Lagi Maha Penyayang,

    Tidak ada sesuatu yang mudah kecuali yang Allah s.w.t jadikan mudah…

    Yang Benar telah bangkit, yang batil telah lenyap, sesungguh kebatilaan dan kezaliman manusia yang melakukan kemungkaran menindas manusia sesama mereka, dengan mutlaknya kebatilan itu pasti lenyap dengan kun faya kun.

    Bumi Baluy dan penjagaanNya tetap mutlak adil ciptaan Allah S.W.T, jangan adanya tangan yang haram dan zalim menindas manusia masyarakat asal Kayans Kenyahs dan kajangs dibaluy,… Sentiasa beringatlah, dan tunggulah azab Allah S.W.T yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Amin.

    • Bloody Hell Taib Mahmud Says:

      Jangan berkotbah panjang la. Buat saja komen kamu tu terus kepada isi perbincangan, dah cukup. Bagaimana dgn tuhan agama orang lain. Tuhan mereka tu tak ada kuasa ke ?

  13. Kulleh Ubong Ladong Says:

    Saudara budiman, Allah S.W.T Maha Adil, kerana kejadian setiap manusia itu datangNya dari Asal Yang Satu, Tiada Tuhan Yang Lain Melainkan Allah S.W.T. Langit dan Bumi CiptaanNya dan Jin Manusia CiptaanNya, Allah S.W.t.

    Saudara ini bukan berniat berkotbah, setiap insan itu mesti kenal asalNya baik dimuka bumi mahupun diakhirat, barulah kita selamat dan selagi itu kita tidak sedar asal diri kita, itu yang banyak berlaku……”haq orang haq kita”….. “haq kita haq kita”…” hak orang yang lebih berhaq di nafikan dan dizalimi” itu yang berlaku, sedarlah.. marilah kita sama sama mencari keredhaanNYa, jalan mana yang satu itu kebenaran agar menjadi benteng diri dengan Perlindungan Allah S.W.t.

    Dan lihat sendiri, itulah perkara yang sedang berlaku berlaku, terlalu mudah diri kita dianiaya dan ditipu daya kerana gara gara sedikit $$$$$$$$, kerana jika tidak sedar asal diri… ingat ingatlah,……fikir-fikirlah……… Mohon Pertolongan Allah S.W.T insyallah kita Selamat.

  14. sial Says:

    yalah, bila masyarakat memanggil kita kayan kenyah ni O.U kita kecik hati,terasa, tapi bila berperangai memang mcam O.U pun….tiada harga diri..bila waktu berkempen PRU….diberi cap apek sebotol je….terus berubah pendirian, kata B-end ni bagus bagi dia cap APEK…betapa hina nya kita kaum kayan kenyah ni, harga diri kita….hanya dapat dibayar dengan cap APEK sebotol je….lepas tu,Diberi Duit RM10.00 je,terus berubah pendirian..apa semua ni…berubah lah wahai ORANG ULU…ingat sesiapa pun, parti apa pun yang mewakili belaga ni..tidak ada bezanya….PRU dijalankan untuk kita memilih siapa yang betul-betul layak menyampaikan suara hati kita, suara hati rakyat kepada kerajaan pusat, wakil yang betul-betul bekerja untuk rakyat,yang jujur, iklas…bukan wakil yang hanya mementingkan periuk nasi dia sendiri….kalaupun kita memilih parti lain selain B-end ni,kita tak akan rugi sesen pun sekiranya org yang kita pilih tu org yang betul-betul mahu bekerja untuk rakyat.tak salah kita ubah lagi wakil rakyat kita setiap musim.PRU diadakan 5 tahun sekali.kalau tak bagus,musim lagi 1 kita tendang dia pergi.pilih lagi orng lain.apa punya bangang lah…BERUBAHLAH WAHAI ORANG ULU……SAMPAI BILA KITA TERUS DIGELAR ORANG ULU…..KITA SENDIRI YANG MAHUKAN GELARAN INI……pilih org yang betul-betul dapat menyelesaikan segala masalah yang kita penduduk belaga hadapi sekarang ni…jangan macan saudara bloger asapkoyan2u kita tu….bukan mai nlagi dia mengagungkan B-end..kalau kita sentiasa mangagungkan macam dia tu….sampai bila pun kita akan sentiasa ,macam ni lah susah hidup kita,tak kan berubah punya..kita haru berani supaya masyarakat luar tahu apa masalah kita, jangan hanya kata semua ok….
    hayati dialog yang biasa diguna oleh wakil rakyat kita dalam menyampaikan masalah di belaga ni:
    GABENOR; YB, ANY PROBLEM?
    YB;NO PROBLEM….EVERY THING IS UNDER CONTROL

    itu jalah yang YB kita ni tahu….OK.NO PROBLEM UNDER CONTROL….
    macam mana masalah nak selesai…kalau asyik-asyik OK.NO PROBLEM,UNDER CONTROL….bila dah semua jawapan macan ni…,maka org akan ingat yang kita ni tak ada masalah….tapi hakikat sebenarnya…SEMUA K.O…SEMUA ADA PROBLEM,SEMUA NOT UNDER CONTROL….BANGSAT BETUL….

  15. Pui Bungan Malan Says:

    1.1 Bahwa pada mula pertama dijadikan Allah akan langit dan bumi.
    1:2 Maka bumi itu lagi campur baur adanya, yaitu suatu hal yang ketutupan kelam kabut; maka Roh Allah berlayang-layang di atas muka air itu.
    1:3 Maka firman Allah: Hendaklah ada terang. Lalu terangpun jadilah.
    1:4 Maka dilihat Allah akan terang itu baiklah adanya, lalu diceraikan Allah terang itu dengan gelap.
    1:5 Maka dinamai Allah akan terang itu siang dan akan gelap itu malam. Setelah petang dan pagi, maka itulah hari yang pertama.
    1:6 Maka firman Allah: Hendaklah ada suatu bentangan pada sama tengah air itu, supaya diceraikannya air dengan air.
    1:7 Maka dijadikan Allah akan bentangan itu serta diceraikannyalah air yang di bawah bentangan itu dengan air yang di atas bentangan; maka jadilah demikian.
    1:8 Lalu dinamai Allah akan bentangan itu langit. Setelah petang dan pagi, maka itulah hari yang kedua.
    1:9 Maka firman Allah: Hendaklah segala air yang di bawah langit itu berhimpun kepada satu tempat, supaya kelihatan yang kekeringan itu; maka jadilah demikian.
    1:10 Lalu dinamai Allah akan yang kekeringan itu darat, dan akan perhimpunan segala air itu dinamainya laut; maka dilihat Allah itu baiklah adanya.
    1:11 Maka firman Allah: Hendaklah bumi itu menumbuhkan rumput dan pokok yang berbiji dan pohon yang berbuah-buah dengan tabiatnya, yang berbiji dalamnya di atas bumi itu; maka jadilah demikian,
    1:12 yaitu ditumbuhkan bumi akan rumput dan pokok yang berbiji dengan tabiatnya dan pohon-pohon yang berbuah-buah, yang berbiji dalamnya dengan tabiatnya; maka dilihat Allah itu baiklah adanya.
    1:13 Setelah petang dan pagi, maka itulah hari yang ketiga.
    1:14 Maka firman Allah; Hendaklah ada beberapa benda terang dalam bentangan langit, supaya diceraikannya siang dengan malam dan menjadi tanda dan ketentuan masa dan hari dan tahun,
    1:15 dan supaya ia itu menjadi benda terang pada bentangan langit akan menerangkan bumi; maka jadilah demikian.
    1:16 Maka dijadikan Allah akan kedua benda terang yang besar itu, yaitu terang yang besar itu akan memerintahkan siang dan terang yang kecil itu akan memerintahkan malam, dan lagi segala bintangpun.
    1:17 Maka ditaruh Allah akan dia dalam bentangan langit akan memberi terang di atas bumi,
    1:18 dan akan memerintahkan siang dan malam, dan akan menceraikan terang itu dengan gelap; maka dilihat Allah itu baiklah adanya.
    1:19 Setelah petang dan pagi, maka itulah hari yang keempat.

  16. Pui Bungan Malan Says:

    1:20 Maka firman Allah: Hendaklah dalam segala air itu menggeriak beberapa kejadian yang bernyawa dan yang sulur-menyulur, dan hendaklah ada unggas terbang di atas bumi, dalam bentangan langit.
    1:21 Maka dijadikan Allah akan ikan raya yang besar-besar dan segala binatang sulur-menyulur, yang menggeriak dalam air itu tiap-tiap dengan tabiatnya, dan segala unggas yang bersayap dengan tabiatnya; maka dilihat Allah itu baiklah adanya.
    1:22 Maka diberkati Allah akan dia, firman-Nya: Jadilah biak dan bertambah-tambahlah kamu dan ramaikanlah air yang di dalam laut itu dan hendaklah segala unggas itupun bertambah-tambah di atas bumi.
    1:23 Setelah petang dan pagi, maka itulah hari yang kelima.
    1:24 Maka firman Allah: Hendaklah bumi itu mengeluarkan kejadian yang hidup dengan tabiatnya, yaitu dari pada binatang yang jinak dan yang menjalar dan yang liar, tiap-tiap dengan tabiatnya; maka jadilah demikian.
    1:25 Maka dijadikan Allah akan segala binatang yang liar di atas bumi itu dengan tabiatnya, dan segala binatang yang jinakpun dengan tabiatnya, dan segala binatang yang menjalar di atas bumipun dengan tabiatnya; maka dilihat Allah itu baiklah adanya.
    1:26 Maka firman Allah: Baiklah Kita menjadikan manusia atas peta dan atas teladan Kita, supaya diperintahkannya segala ikan yang di dalam laut dan segala unggas yang di udara dan segala binatang yang jinak dan seisi bumi dan segala binatang pelata yang menjalar di tanah.
    1:27 Maka dijadikan Allah akan manusia itu atas petanya, yaitu atas peta Allah dijadikannya ia, maka dijadikannya mereka itu laki-laki dan perempuan.
    1:28 Maka diberkati Allah akan keduanya serta firman-Nya kepadanya: Berbiaklah, dan bertambah-tambahlah kamu, dan penuhilah olehmu akan bumi itu dan taklukkanlah dia, dan perintahkanlah segala ikan yang di dalam laut dan segala unggas yang di udara dan segala binatang yang menjalar di atas bumi.
    1:29 Lagi firman Allah: Bahwa sesungguhnya Aku telah memberikan kamu segala tumbuh-tumbuhan yang berbiji-biji di atas seluruh muka bumi dan segala pohon yang berbuah dengan berbiji itu akan makananmu,
    1:30 tetapi akan segala binatang liar yang di bumi dan segala unggas yang di udara dan segala binatang yang menjalar di atas bumi, yang ada nyawa hidup dalamnya, maka Aku mengaruniakan segala tumbuh-tumbuhan yang hijau akan makanannya; maka jadilah demikian.
    1:31 Maka dilihat Allah akan tiap-tiap sesuatu yang dijadikan-Nya itu, sesungguhnya amat baiklah adanya. Setelah petang dan pagi, maka itulah hari yang keenam.

  17. dianayakdianheling Says:

    apa maksud ni?

Comments are closed.


%d bloggers like this: